1. Co je to Autoimunitní protokol (AIP)?

 

Autoimunitní protokol je revoluční program na zmírnění autoimunitních onemocnění, jehož cílem je ozdravení střeva, kde sídlí 70–80 % imunitního systému. Toho je dosaženo úpravou stravy a životního stylu. Základem je eliminační dieta, jejímž cílem je odhalit skryté potravinové intolerance – ale to je jen špička ledovce.  Kromě stravy AIP řeší také spánek, stres, vztahy, toxiny nebo psychiku nemocného člověka.

Pozn.: Existuje více variant Autoimunitního protokolu, například podle Dr. Amy Meyers (kniha Autoimunitní řešení). Všechny uvedené informace na této stránce jsou ovšem čerpány od Dr. Sarah Ballantyne, jenž uděluje certifikaci AIP Certified Coach, kterou jsem absolvovala. 

Autoimunitní onemocnění (AO)

Autoimunita je stav, při kterém imunitní systém napadá buňky vlastního těla a ničí tak třeba klouby, kosti, mozek, srdce, kůži nebo štítnou žlázu. Projevuje se řadou nepříjemných až ochromujících symptomů, jako jsou např. otoky, ztuhlosti, křeče, bolesti, nevolnost a jiné trávicí potíže, snížená pohyblivost, chronická únava, extrémní vyčerpání, horečky, mozková mlha, návaly chladu a tepla či neplodnost.

Autoimunitními onemocněními trpí přes milion Čechů, přičemž 9x častěji jsou to ženy.

V současné době je známo více než 100 autoimunitních chorob. Mezi nejznámější z nich patří diabetes mellitus 1. typu, celiakie, revmatoidní artritida, roztroušená skleróza, Crohnova choroba, psoriáza, lupus či vitiligo. Přes 40 dalších chronických onemocnění je pravděpodobně také autoimunitního původu, jako například Alzheimerova či Parkinsonova choroba. 

Konvenční medicína se zaměřuje pouze na zmírňování symptomů nemoci a zpomalení jejího rozvoje, nikoliv na odstranění její příčiny, které by vedlo k trvalému zlepšení stavu. AIP se po vzoru funkční medicíny snaží o opak.

Co způsobuje autoimunitní onemocnění?

Na vzniku AO se rovnoměrně podílejí 3 faktory: genetická výbava, životní styl a environmentální spouštěče. Ačkoliv je to málo známým faktem, geny tedy tvoří pouze ⅓ příčiny vzniku autoimunitních chorob…

 

  1. Genetická predispozice: Vrozenou náchylnost k autoimunitním onemocněním nelze nijak napravit či odstranit, avšak je pouze předpokladem jejich vzniku, takže při dodržování zdravého životního stylu se nemoc nemusí nikdy rozvinout.
  2. Životní styl: Špatná strava, nedostatek pohybu a spánku, chronický stres, užívání léků a drog, ale i zeměpisná poloha s nedostatkem slunečního světla či přemíra modrého záření jsou faktory přispívající k metabolicko-imunitnímu rozvratu. Jak je to možné? Vedou ke vzniku syndromu propustného střeva, narušení střevního mikrobiomu a střevní dysbióze, hormonálním nerovnováhám, nedostatku vitamínů a minerálů, a v konečném důsledku narušení správné funkce imunitního systému. Tím výrazně zvyšují pravděpodobnost rozvoje autoimunitních onemocnění.
  3. Environmentální spouštěč: Další zátěž organismu v podobě bakteriální nebo virové infekce (např. boreliózy), psychického vypětí a expozice toxinům či chemikáliím (třeba v jídle a v kosmetice) jsou pak posledními kapkami pro vznik autoimunitního onemocnění. Přetížený imunitní systém je skrytou časovanou bombou a je jen otázkou, kdy přijde výbuch.

Syndrom propustného střeva (Leaky Gut Syndrome)

Syndrom zvýšené propustnosti střeva způsobuje, že se skrz poškozenou střevní stěnu do organismu dostávají toxiny, bakterie, odpadní látky a částečně strávené částice potravy. To vyvolává nadměrnou stimulaci imunitního systému, který se snaží tyto „vetřelce“ zpacifikovat a zvyšuje míru zánětu v těle, čímž podporuje vznik autoimunity. Kromě nevhodného životního stylu a stravy ke vzniku tohoto skrytého chronického onemocnění, jehož vývoj trvá roky a nevědomky jím trpí většina lidí, přispívají také léky, alkohol a některé druhy infekcí. Není to ale nevratný stav a jeho napravením lze zvrátit i rozvoj autoimunitních onemocnění.
V

Co z toho vyplývá? Nemůžeme ovlivnit svou genetickou výbavu a vystavení infekčním nemocem, ale svůj životní styl, stravu a expozici toxinům ano. Autoimunitní onemocnění tak u drtivé většiny pacientů nikdy nemusejí propuknout…

Nicméně pokud už autoimunitním onemocněním trpíte, nevěšte hlavu. Nikdy není pozdě! Díkybohu lze řadu symptomů AO zmírnit a často další průběh nemoci i zcela zastavit. Jak? Skrze pilíře našeho zdraví, které můžeme sami výrazně ovlivnit – tedy stravu, životní styl a expozici toxinům či chemikáliím. A přesně o tom je Autoimunitní protokol.

2. Na čem je založeno AIP?

 

Cíle AIP

Cílem Autoimunitního protokolu je zkvalitnit život s autoimunitním onemocněním. Není to ovšem jen o krátkodobém zmírnění aktuálních příznaků, ale především o vybudování dlouhodobě udržitelného životního stylu, který dovolí žít naplno navzdory závažným diagnózám a negativním prognózám.

Dílčími cíli AIP je:

  1. Odhalení potravinových intolerancí
  2. Ozdravení střeva (resp. střevního mikrobiomu a epiteliální bariéry)
  3. Doplnění chybějících mikroživin (vitamínů, minerálů a stopových prvků)
  4. Vyrovnání hormonálních nerovnováh v těle
  5. Přeprogramování škodlivých návyků a vzorců chování
  6. Nalezení trvale udržitelného zdravého životního stylu

Princip fungování AIP

Pestrá a kvalitní strava bez největších alergenů, dostatečný spánek, pravidelné meditace, přiměřený pohyb, omezení toxinů, práce na psychice – to vše přispívá k nápravě metabolicko-imunitního rozvratu. Ozdravíme-li střevo a střevní mikrobiom, dojde ke zklidnění nadměrné aktivity imunitního systému a zmírnění symptomů nemoci. To může vést až k úplné remisi (tedy vymizení všech příznaků nemoci, zastavení jejího rozvoje a normalizaci lékařských nálezů).

Existuje již několik studií, které tyto pozitivní účinky Autoimunitního protokolu potvrzují – například u pacientů s revmatoidní artritidou nebo s IBD, jako je Crohnova choroba.

Pilíře AIP

Autoimunitní protokol není dieta, jak se mnozí mylně domnívají. Strava je pouze jedním ze 6 pilířů AIP, které jsou všechny stejně důležité:

  1. Strava
  2. Zvládnutí stresu
  3. Spánek
  4. Pohyb
  5. Vztahy
  6. Osobní rozvoj a sebepoznání

Poslední pilíř je mým vlastním rozšířením této teorie – bez práce na psychice totiž žádná cesta k trvalému zdraví a spokojenosti nevede, o čemž se přesvědčuji nejen na své životní cestě, ale i v příbězích ostatních lidí a zejména klientů v mé AIP koučinkové praxi.
 


Připojte se zdarma do mé AIP komunity na Facebooku, kde vzájemně sdílíme své zkušenosti, tipy a inspirujeme se. 

3. Jaký je průběh AIP?

 

Autoimunitní protokol má 3 fáze: eliminační, znovuzařazovací a udržovací. Co to znamená v praxi? Na základě dočasného vyřazení a následného otestování potenciálně problematických potravin je zjištěno, které z nich jsou zdrojem skrytých intolerancí, a ty jsou pak trvale vyřazeny z jídelníčku.
 

3 fáze AIP:

  1. AIP eliminace: Vyřazení problematických potravin z jídelníčku na dobu 1–3 měsíců, eliminace toxinů a optimalizace dalších aspektů životního stylu. Eliminační fáze končí, jakmile je dosaženo viditelného výrazného zlepšení symptomů onemocnění. Pokud toho není dosaženo během 3 měsíců od začátku eliminace, je potřeba začít tzv. troubleshooting pod dohledem AIP Certified Coache.
  2. AIP znovuzařazování: Postupné znovuzařazování eliminovaných potravin za účelem odhalení těch, které jsou zdrojem skrytých potravinových intolerancí, skrze sledování reakce organismu po požití. Nevyhovující potraviny jsou vyřazeny z jídelníčku.
  3. Udržovací fáze: Nastavení vlastního, trvale udržitelného stravovacího a životního stylu, které budou podporovat dlouhodobé zdraví a prosperitu těla i ducha. Doporučeným výstupem z AIP je stravovací styl paleo 80/20, ale není to nutností.

Potravinové intolerance

Proč na jejich odhalení tak záleží? Potravinové intolerance kromě toho, že s sebou přinášejí nepříjemné symptomy, jako je třeba únava, nevolnost či různé bolesti, mají jeden mnohem zákeřnější dopad, který nejde vidět ani cítit – přispívají k syndromu propustného střeva. Tím narušují fungování imunitního systému a podporují vznik AO. Vztah mezi syndromem propustného střeva a autoimunitou byl prokázán například u revmatoidní artritidy, celiakie, roztroušené sklerózy, Crohnovy choroby či cukrovky 1. typu.
LP

4. Jak vypadá AIP dieta?

 

Krátkodobá eliminační dieta, která tvoří první fázi protokolu, je striktní, ale i přesto mohou být AIP jídla vynikající. Kromě vynechání problematických potravin je kladen důraz na výživnost, pestrost, kvalitu a původ ingrediencí, stejně jako na podporu zdravého střevního mikrobiomu (třeba konzumací fermentované zeleniny či vývarů).

Zakázané potraviny a nápoje při AIP

Mezi zakázané suroviny na AIP patří průmyslově zpracované potraviny, veškeré obiloviny (včetně rýže a jiných bezlepkových plodin), mléčné výrobky, vejce, luštěniny, semínka, ořechy (kromě kokosu), lilkovitá zelenina (tj. lilek, papriky, chilli, rajčata, brambory), rafinovaný cukr, konzervanty a aditiva, některé druhy koření, alkohol a káva.

Povolené potraviny a nápoje při AIP

Strava v eliminační fázi AIP je založena především na kvalitním mase a zelenině (kromě lilkovité), doplněné o ovoce, výrobky z kokosu a kvalitní tuky (např. sádlo, lůj či panenský kokosový, olivový a avokádový olej). Důležitou součástí jsou také potraviny podporující optimální střevní mikroflóru, jako jsou fermentované potraviny a nápoje, vývary a vnitřnosti. Z nápojů je kromě čisté filtrované vody možné pít slabý zelený či bylinkový čaj a kombuchu. Sladit lze v omezené míře medem, javorovým sirupem či kokosovým cukrem.

Podrobný seznam povolených a zakázaných potravin na AIP získáte na mém semináři AIP od A po Z, který pořádám online každý měsíc. Kromě toho zde získáte týdenní plán jídel a všechny potřebné informace k úspěšnému projití protokolem.

 

Ukázkový jídelníček: 1 den v AIP eliminaci

  • Snídaně: Pečený batát se slaninou a avokádem, polníček
  • Oběd: Hovězí vývar, kuřecí nudličky s kurkumou a kokosovým mlékem + květáková rýže
  • Svačina: Kokosový jogurt s malinami, borůvkami a skořicí
  • Večeře: Cuketové nudle s lososem a bazalkovým pestem

Pro inspiraci sledujte IG nebo FB Lucky AIP a AIP recepty.

5. Kdy AIP vzniklo?

 

Autoimunitní protokol vychází z paleo stravy, která byla představena v roce 2002 Lorenem Cordainem, Ph.D. v přelomové knize The Paleo Diet a navazuje na styl Stone Age stravování populární v 70. letech 20. století. Cordain během mnohaletého výzkumu přišel na zásadní objev, že určitá jídla mohou u lidí s autoimunitními onemocněními vyvolat zánět – a to byl počátek AIP.

První nástin Autoimunitního protokolu jako eliminační diety se objevil o 8 let později, když Robb Wolf a Cordain napsali knihu The Paleo Solution. Na ni navázala doktorka Sarah Ballantyne, Ph.D. (alias The Paleo Mom), která začala Autoimunitní protokol rozvíjet díky svým vlastním chorobám. Jeho podobu pak pevně ukotvila v knize The Paleo Approach vydané v roce 2013.

V současnosti je tato americká doktorka předním světovým expertem na Autoimunitní protokol a své znalosti šíří mj. prostřednictvím studijního programu AIP Certified Coach. V České republice jsou nyní první dva lidé, kteří disponují touto licencí.

Tak co, jdete do toho? Kde je vůle, tam je cesta!

Reference:
  • BALLANTYNE, Sarah. The Paleo Approach: reverse autoimmune disease and heal your body. Las Vegas: Victory Belt Publishing, 2013. ISBN 19-366-0839-1.
  • TRESCOTT, Mickey a Angie ALT. The autoimmune wellness handbook: a DIY guide to living well with chronic illness. New York, NY: Rodale, [2016]. ISBN 978-162-3367-299.
  • WOLF, Robb a Loren CORDAIN. The Paleo Solution: the original human diet. Las Vegas: Victory Belt Publishing, 2017. ISBN 16-286-0267-8.
  • CORDAIN, Loren. The Paleo Diet: lose weight and get healthy by eating the food you were designed to eat. New York: J. Wiley, c2002. ISBN 04-714-1390-9.
  • KONIJETI, Gauree G., NaMee KIM, James D. LEWIS, et al. Efficacy of the Autoimmune Protocol Diet for Inflammatory Bowel Disease. Inflammatory Bowel Diseases. 2017, 23 (11), 2054-2060. DOI: 10.1097/MIB.0000000000001221. ISSN 1078-0998. Dostupné také z: https://academic.oup.com/ibdjournal/article/23/11/2054-2060/4791635